RAF WILLEMS: NEDERLAND VOETBALGIDSLAND VERSUS BITTERBALLENJOURNALISTIEK

april 21, 2008

‘Sport is het belangrijkste sociale verband van onze huidige samenleving.’ Het woord is van Jet Bussemaker, Staatssecretaris voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Had ze vijf jaar geleden zelfs nog maar een vaag vermoeden dat ze ooit van deze gevleugelde oneliner zou bevallen?

 

 

Op het symposium van de Stichting Meer dan Voetbal gaf ze onbevangen toe dat ze bij haar aantreden in een voor haar vreemde wereld was terecht gekomen. Vandaag looft ze uit ervaring sport als één van de belangrijkste beleidsmiddelen voor het oplossen van sommige maatschappelijke problemen en erkent ze het entertainmentgehalte als feelgoodfactor.

 

Zullen we na pakweg vijfentwintig jaar schrijvelarij eens een eigen begripje lanceren? Wat denkt u van bitterballenjournalistiek? Of: ergens de ballen van afweten en er desondanks bittere stukjes over plegen. De sociale projecten van de sport worden te coulant met vooroordelen om de oren gemept. Voetbaljournalisten steken de neus graag te diep in de jacht naar opgeklopte primeurs. Ten nadele van de historische kennis, de actuele analyse en de inhoudelijke inzichten.

Dan regeert het simplisme en schildert men de meer dan voetbalfilosofie  af als goed-nieuws-show of als het kopen van een geweten. Zeker, er bestaat een toestroom van snoeverige zakjapanners in maatpak in en rond de bestuurskamers. Geld, glitter en glamour is vaak de enige drijfveer van deze met dollartekens gedrapeerde businessboys. De gezaghebbende Engelse sportsociologen Alan Tomlinson en John Sudgen pleiten in How Big Money is Hijacking World Football  voor ‘eerlijke, erudiete mannen en vrouwen aan de top die het belang van de sport voorrang geven op hun bankbalansen, persoonlijke macht en prestigieuze aanwezigheid op party’s van de jetset.’ Wantrouwen ten aanzien van pompeuze bluffers is op zijn plaats maar de menselijke initiatieven worden door de bitterballenjournalistiek te vanzelfsprekend op dezelfde hoop gegooid.

 

De internationale trend is niet al te hoopgevend. Dubieuze investeerders uit de Verenigde Staten, Oost-Europa en Azië kopen zich in bij de topteams van de Premier League maar bezitten geen voeling met de Engelse traditie van ‘football in the community’. In Spanje is de jacht geopend op het uniek project van Juan Laporta en FC Barcelona. Met een operatie beschadiging door de sensatiesportkrant Marca uit Madrid, nauw verweven met Real. Het sociaal kapitaal van de Madrileense Koninklijke is vrijwel onbestaand.

 

Na vier jaar grensverleggend werk staat de Stichting Meer dan Voetbal op een kruispunt.

Uit het eerste jaarverslag slaat de maatschappelijke inzet van het Betaald Voetbal spijkers met koppen. De driehoek voetbalclub-bedrijfsleven-overheid (landelijk en plaatselijk) biedt stof tot wederzijdse bevruchting en de Stichting is gesprekspartner geworden van de regering. Vandaag dringt de nood tot uitdieping van de structuren zich op. Zoals de zaal suggereerde: in de richting van de amateurs én van de internationale solidariteit. Bij voorkeur in een symbiose. Ik verkies een Nederlands voetbalgidsland boven bitterballenjournalistiek. Laat Jet Bussemaker maar voorop lopen in deze met haar enthousiasme voor ‘de kracht van de sport’.

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: