RAF WILLEMS – STEVEN GERRARD: HILLSBOROUGH IS ALWAYS ON MY MIND

april 7, 2009

Liverpool herdenkt 20 ste verjaardag en 96 dode fans met Tribute CD.

15 april is de dag dat Steven Gerrard niet wil voetballen. De aanvoerder van FC Liverpool vroeg de UEFA om de Champions Leaguekwartfinale te verschuiven. Dan herdenkt de club de stadionramp van Hillsborough, Sheffield Wednesyday in 1989.

Steven Gerrard

Steven Gerrard

Naar aanleiding van de halve finale van de FA-Cup tegen Nottingham Forest verloren 96 fans van de Reds het leven. De politie opende het overvolle vak voor arriverende supporters. Dood door verstikking tegen de dranghekkens was het droevige resultaat.

Wie Gerrard observeert, stelt vast dat zijn uitbarstingen van vreugde na doelpunten kort en hevig zijn. Hij juicht met bedrukte gelaatstrekken. Gerrard speelt al tobbend. Hij draagt een onuitwisbaar schuldgevoel in zich. Hij voetbalt voor zijn neefje dat in 1989 overleed tijdens de Hillsborough Disaster.

Ik huiver als ik in 2001 voor de Shankly Gates van Anfield Road sta en op de massieve marmeren gedenkplaat de 96 namen lees. Er liggen altijd bloemen, er brandt altijd een vlam, de Hillsborough Flame. Ik denk terug aan een passage uit de biografie van Kenny Dalglish, Liverpools Player of the Century en coach in 1989.

Hij vertelt: ‘Het is 16 april 1989. De Kop Stand ligt bedolven onder rouwkransen, sjaals en bloemen. Het is het droefste en tegelijk mooiste beeld uit mijn leven.’ Het drama doemt dagelijks op in Dalglish’ herinnering: ‘Ik kan het niet vergeten. Tijdens de uitvaarten voelde ik me compleet machteloos. Ik weet niet hoeveel ik er bezocht heb, soms vier per dag. Ze eindigden steeds met You’ll never walk alone.’

Na de ramp wandelde Dalglish alleen door het leven. Eenzaam in geest en gedachten. Twee jaar later nam The King of the Kop compleet onverwacht zelf ontslag. Hij kon het emotionele Liverpoolleven niet meer aan en verliet Anfield Road.

Kenny Dalglish heeft nu – samen met andere oud-spelers als John Aldrigde, Bruce Grobbelaar en Phil Thompson – en familieleden van overleden supporters een Tribute CD ingezongen. Onder muzikale begeleiding van zanger Peter Hooton (The Farm) en muzikanten van The La’s, Shack, Echo and the Bunnymen en Starsailor. Zij namen de mooie, melodieuze en aandoenlijke song ‘Fields of Anfield Road’ op, dat is een klassieker van de Liverpool Kop.

De opbrengst komt ten goede aan de Hillsborough Family Support Group. Deze vereniging beschouwt zichzelf als een burgerrechtenbeweging en voert nog steeds campagne onder het motto ‘Justice’.

Twintig jaar geleden staken woedende Liverpudlians de sensatie schoppende krant The Sun in brand na haar suggestie dat het drama het gevolg was van ‘hooliganisme’. Tot vandaag verhindert de stroef draaiende Britse bureaucratie een rechtvaardige financiële afwikkeling voor de familie van de slachtoffers.

Tijdens wedstrijden demonstreert de groep regelmatig met vlag en wimpel ten voordele van de 96 Brothers  of vormt een deel van het publiek op choreografische wijze het woord ‘Truth’. Als ik door de beroemde Matthew Street – de popmuziekstraat van de stad – op zoek ga naar oude Beatleskroegen herinner ik mij hoe mijn favoriete ‘rockradiomaker’ John Peel tijdens zijn rechtstreekse uitzending, op het ogenblik van de tragedie, in tranen uitbarstte. Hij legde onmiddellijk Aretha Franklins gospelversie van You’ll Never Walk Alone op de draaitafel.

Peel was een legendarische Liverpoolsupporter en gaf zijn vier kinderen als tweede naam Shankly, Anfield, Paisley en Dalglish mee.

Op woensdag 15 april zakken duizenden fans af naar het stadion voor een officiële herdenking. De Liverpool Family zal dan samen de song  ‘Fields of Anfield Road’ zingen. Het is de dag dat Steven Gerrard niet voetbalt. Hillsborough is always on his mind.

Plaats een reactie