RAF WILLEMS: PESSIMISTISCH PLEIDOOI VOOR WK 2018 IN DE LAGE LANDEN

november 29, 2010

Aaah het WK 2018! Ik vrees: het zal aan onze neus voorbij gaan en dan hebben we een historische kans gemist.

In een mistroostige bui besloot ik in de winter van 2007 om mij aan stichtende lectuur te zetten: Fussball Weltmeisterschaft 2006. Abschlussbericht der Bundesregierung. Ik weet: dit vraagt een stevige klap van de molen. De gemiddelde Nederlander imiteerde op dat ogenblik de grollen van Youp van’t Hek en de dito Vlaming probeerde de recepten uit van de populaire televisiekok SOS Piet. Bestsellersboekjes maar ikzelven las dus iets enigszins anders. Tot wat is een mens allemaal in staat als hij zich verveelt? Downloaden dus, dat eindrapport van de Duitse regering van 210 bladzijden – goedgekeurd door parlement en vanzelfsprekend officiële en rechtstatelijke cijfers – over het WK 2006.
Wat vonden we in die razend spannende turf? Even ons Duits reanimeren. In koor, de ezelsbruggetjes vanuit onze schooltijd ‘Ausbeimitnachzeitvonzu’ (X3, we brulden het door de klas).

Bij het volgende denkt u vermoedelijk dat ik probeer om u iets op de mouw te spelden. Nochtans beweren we dit niet zelf, integendeel, het spruit voort uit ambtelijke achtergronden: het WK 2006 is een zuivere trendbreuk geweest met de vorige. Op het spirituele terrein! Het verbond voetbal met de filosofie van ‘people, planet, profit’: Die Welt zu Gast bei Freunden! Het hele land, met alle terreinen van het maatschappelijk leven, achter de slogan. En met volgende vijf bouwstenen:

• economisch zelfbewustzijn via zuurstof voor toerisme en bedrijfsleven met ‘Deutschland, 365 Orte im Land der Ideen’
• een kunst- en cultuurprogramma over drie jaar gespreid met 50 projecten uit de sfeer van dans, muziek, theater, film, literatuur, tentoonstelling: 3,5 miljoen bezoekers
• duurzaamheid in de nieuwe stadions via ‘Green Goal’: versterking openbaar vervoer (75% van de verplaatsingen tijdens het WK); aanleren ecologisch verantwoord consumentengedrag tijdens matchen; zonne-energie en waterbeheersing
• welzijn en onderwijs met campagnes rond buurtwerk, integratie en ontwikkelingssamenwerking
• verbroedering en ambiance via fanfeesten, een nieuwe supporterscultuur met meer dan 40% vrouwelijke bezoekers

Alles kan beter, maar dit was zeker niet slecht. Bovendien, het hield niet op: de geboekte winsten van de voetbalbond (DFB) en de profliga (DFL), zijnde elk 28,25 miljoen euro voor beide structuren, kregen gedeeltelijk een aangename bestemming: schooltoernooien; jeugdopleiding; stimulering van vrouwen- en meisjesvoetbal met 1 miljoen leden; ‘soziales Engagement’ via de Bundesliga Stiftung én steun aan Olympische sporten dankzij een solidariteitsfonds. Jawel!


Waar zijn de mensen nog niet van op de hoogte? Kassa! Kassa! Clubs die hun stadion dankzij het WK konden renoveren en uitbreiden boekten 5000 tot 15000 nieuwe toeschouwers. Niet per seizoen, wel per thuiswedstrijd! Sinds 2006! Bundesliga’ booming. Wie vat dit eens in een cijfer, vijf jaar na het WK? Welk economisch effect heeft zoiets: merchandising; gebruik van metro, trein en bus; benutting van drank en voeding; verkoop van tickets?

Ik voer vervolgens bij deze graag voor u op: Holger Preuss, sportwetenschapper aan de Johannes Gutenberg Universiteit in Mainz. Hij bestudeerde de economische impact van het WK met zijn ‘Eine Empirische Analyse zur Fussball-Weltmeisterschaft 2006’. (Gabler Verlag, 2009) en besloot: ‘De Fanfeesten zorgden niet enkel voor een partystemming maar waren ook een economische succesfactor: 900.000 buitenlandse bezoekers!’ En weer even uw Duits testen. Gooi jezelf in de groep met Dativ en Akkusativ: ‘Ingesamt trügen die ökonomisch relevanten Fan-Fest Besucher knapp 1 Miljard Euro zu Primärimpuls bei.’ Preuss berekende het totale plaatje voor de Duitse schatkist: ‘1,265 miljard opbrengsten.’ Met wie hebben we hier de eer? Inderdaad, met Holger Preuss, een economische sportspecialist van hoog niveau. Die een nieuwe methode ontwierp – ook wel op de korrel genomen, daar is het nu net wetenschap voor – en die wijst op de globale en langdurige effecten van een WK op welvaart (infrastructuur, openbaar vervoer; toerisme, dienstverlening), internationaal imago (meer economisch zelfbewustzijn) en het sociaal-culturele (vrije tijdsbedrijvigheid, sociale interactiviteit en ecologische omkadering). Zware woorden, maar vederlicht dicht bij het dagelijks leven.

Genoeg over geld, ga naar het geluk. Want welke aparte voorlichting schenkt ons de observatie van die sympathieke Stefan Szymanski, een Engelse sporteconoom van naam en faam? Dé factor feelgood! De invloed op het bruto nationaal geluk! ‘De mensen voelen zich gelukkig bij het schrijven van een gemeenschappelijk verhaal als het Wereldkampioenschap Voetbal. Dat verhoogt de sociale cohesie en het zelfrespect van de natie.’

Szymanski berekende dat het organiseren van de Olympische Spelen eenzelfde effect heeft als een WK. Volgens zijn cijferwerk zou Londen 2012 voor de hele Britse bevolking 31 miljard pond ‘geluk’ opleveren. Omgerekend naar het WK in de Lage Landen zal dat richting ’20 miljard euro geluk’ evolueren. Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!

Wat nog? Even denken, vast staat: dit! Bij 2018 wordt het menens. Van dan af zal de ‘legacy’ – sociale, culturele, ecologische en economische component – uitgroeien tot het belangrijkste onderdeel van een wereldbeker voetbal, vanzelfsprekend na het sportieve. Interesseert ons dit niet? Inderdaad, het interesseerde ons niet.

Aah, het WK 2018. Ik vrees dat het niet voor de Lage Landen zal zijn – die Russen kunnen ze kussen – maar wat hebben we dan een historische kans gemist!

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: